انواع مختلف گیره های سنگنوردی موجود در بازار
نوشته شده توسط : سمین

گیره‌ سنگنوردی ابزارهایی هستند که برای صعود کوه و صخره استفاده می‌شوند و به شکل گوناگونی در دسترس هستند. در ادامه نوعی از این گیره‌ها را شرح می‌دهیم:

۱- گیره تپانچه‌ای (piton): گیره‌ای است که با کوهنوردی‌ها از زمان‌های قدیم شناخته شده است. این گیره به کمک یک چکش وارد دیوار کوه می‌شود و به وسیله آن می‌توان به دیوار کوه گیر داشت. این گیره‌ها به دو نوع تپانچه‌ای طبیعی (Natural piton) و تپانچه‌ای مصنوعی (Artificial piton) تقسیم می‌شوند.

۲- گیره سیمی (nut): گیره‌ای است که از دو قطعه سیمی تشکیل شده است که می‌توان آن را در تراوش‌ها و شکاف‌های صخره وارد کرد. این گیره‌ها برای پشتیبانی و ثابت‌کردن کارابین‌ها و سیم‌های ایمنی استفاده می‌شوند.

۳- گیره کلاهی (helmet): گیره‌ای است که به صورت یک کلاه پوشیده می‌شود و به دلیل این که سر کوهنورد را در مقابل ضربه‌های سنگی محافظت می‌کند، بسیار مهم است.

۴- گیره زنجیری (chain): گیره‌ای است که به صورت یک زنجیر درست شده و برای پشتیبانی از کارابین‌ها و سیم‌های ایمنی به کار می‌رود.

۵- گیره اسکرول (screw): گیره‌ای است که به شکل یک پیچ درست شده و به کمک یک چکش وارد دیوار کوه می‌شود. این گیره برای پشتیبانی از کارابین‌ها و سیم‌های ایمنی استفاده می‌شود.

۶- گیره کارابین (carabiner): این نوع گیره هم یکی دیگر از انواع مختلف گیره های کوهنوردی به شمار می آید.

یکی از مهمترین گیره‌های سنگنوردی است و برای اتصال سیم‌های ایمنی و دیگر وسایل به هم کاربرد دارد. این گیره به دو نوع عمده تقسیم می‌شود: کارابین‌های شکل بسته (locking carabiners) و کارابین‌های شکل باز (non-locking carabiners).

۷- گیره غلافی (cam): گیره‌ای است که به شکل یک مخروط درست شده و به دلیل داشتن چندین صفحه غلافی، می‌تواند به آسانی در تراوش‌ها و شکاف‌های صخره قرار بگیرد. این گیره برای پشتیبانی از کارابین‌ها و سیم‌های ایمنی استفاده می‌شود.

۸- گیره دستی (hand jam): گیره‌ای است که با استفاده از دست کوهنورد قرار می‌گیرد و به دلیل شکل خاص خود، قابلیت چسبیدن به شکاف‌های صخره را دارد.

۹- گیره فیش‌تیل (fish tail): گیره‌ای است که برای پشتیبانی از کارابین‌ها و سیم‌های ایمنی استفاده می‌شود و شبیه به یک فیش‌تیل است.

۱۰- گیره مهره‌ای (hex): گیره‌ای است که شبیه به یک مهره است و به دلیل شکل خاص خود، می‌توان آن را در شکاف‌ها و تراوش‌های صخره وارد کرد.

۱۱- گیره بالابری (ascender): این گیره برای صعود کوه به کمک سیم‌های ایمنی به کار می‌رود و به دلیل داشتن سیستم قفل‌شونده، می‌تواند به سیم‌های ایمنی متصل شود.

به طور کلی، گیره‌های سنگنوردی به دلیل کاربردهای مختلفی که دارند، از تنوع زیادی برخوردار هستند و هر کدام از آن‌ها در شرایط و محیط‌های خاص خود به کار می‌روند. 

 





:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: